HOME ART TRADE EXCHANGE BANNER TUTOBIES

Tudung TURBAN dilarang dalam ISLAM!


Bismillahirahmanirrahim...
Assalammualaikum..Hari ini nak cerita pasal "Tudung TURBAN".Serious,bila tengok orang pakai fesyen "ala ala TURBAN" ini apa yang terlintas dekat kepala saya, peliks.Tak suka tengok orang pakai macam tuh.Bukan jeles atau dengki tapi "entahlah susah nak terangkanlah" senang kata peliks!!.

Kenapa Tudung TURBAN dilarang dalam ISLAM! :
1.Menyerupai bonggol unta.

Tengok gambar tuh..samakan??
Penerangan:

2.Menyerupai sesuatu kaum.

*Dah macam kembar jer dengan gambar first tuh* =p
Hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” diriwayatkan daripada beberapa orang sahabat; AbdulLah bin ‘Umar, Huzaifah bin al-Yaman dan Anas bin Malik. Antara ahli hadis yang mengumpul hadis ini; Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar dan lain-lain. Hadis dinilai oleh Ibn Taimiyyah (w. 728H) sebagai sahih, al-Iraqi (w. 806H) juga menilai sebagai sahih, Ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H) menyatakan ia ‘hasan’ dan demikian juga al-Albani.
3.Turban tidak labuh.
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."-Surah Al-Ahzab, ayat 59-
4.Menyerupai RAHIB.

gambar tambahan

Akhir kata,Islam tidak melarang untuk  berfesyen asalkan masih berlandaskan hukum agama.Fikir-fikirlah dan selamat beramal..^^
Saya kongsikan ini bukan hanya untuk memperingatkan anda tapi juga saya sendiri..

Credit to : Robiatul Adawwiyyah


Thank you for visit my blog

25 comments:

  1. yup, sangat setuju. turban tu dah rasa macam tak layak dipanggil tudung. Just tutup rambut je. Tapi perhiasan lain terdedah. Ish-ish..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh..tak layak*panggil tudung*!!! Tapi ada juga yang pakai macam tuh...

      Delete
  2. turban tutup rambut, bukan tutup aurat

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh..aurat diabaikan walaupun dah tutup rambut..

      Delete
  3. Good info. Nurul baru ingat nak berjinak-jinak dengan turban tapi dah tak jadi lepas baca entry Kak Fiqah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..thanks nurul..nasib baik adik tak berjinak-jinak lagi ngan turban ini..XD

      Delete
  4. hmmm..beul 2..kite ni law nk brtudung mestilah kene ikut syariat...kdg2 rase cam pelik plus menyampah bile tgk org pakai turban camni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yups..double setuju dengan puteri..pelik plus menyampah..

      Delete
  5. saya setuju sngat2 dengan entri nie ! pakai tudung turban tak tutup dada, pastu ade yang nampak leher. pastu katenye ikut syariat... sebenarnye tak ikut langsung. memang peliksss dan menyampah pon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah..betul cakap irdina..not covering chest!! (:

      Delete
  6. yup...tak suka tgok org pkai turban...tdug bawal lg lawa eheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. selaku pengguna tudung bawal,setuju tujunya dengan komen aimi..tudung bawal lagi lawa...hehe(:

      Delete
  7. salam...saya juga kurang gemar melihat wanita muslim kita yg mengenakan fesyen macam tu...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..betul.setuju!! entah apa jer fesyen itu.. (:

      Delete
  8. nice info bebeh . hehe .
    saya akan cuba elakkan . Insyaallah . :)
    done follow .

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..terima kasih yer follow saya..(:

      Delete
  9. Betul sya setuju sgt :)

    Sama2 kita saling ingat-mengingati dan Semoga kita semua dpt memperbaiki jika kita tersasar dr garis panduan islam yang betul :)

    ReplyDelete
  10. btol2..x suka jugak fesyen camni

    ReplyDelete